משלוח חינם ברכישה מעל 150 ש"ח

כל מה שילד צריך זה מבוגר אחד שיאמין בו- ראיון עם אפרת לקט

את אפרת לקט זכיתי להכיר ממש מקרוב כי השתתפתי בקורס אמא מאמנת,
זאת היתה אחת החויות המשמעותית שעברתי בחיי והיא לגמרי שינתה לטובה
את הקשר שלי עם עצמי כאמא ואת הקשר שלי עם ילדי.

כשעבדתי על  קולקציית סוף שנה כקונספט של הכרת תודה ואמונה,
ידעתי שאני רוצה מהמילים החכמות של אפרת פה.


מה זה זה אומר בעינייך להאמין בילד?

אמא מאמנת, אימון, אמונה, אמן.
מבחינתי זה הבסיס האיתן והמוצק של בית שרוצה לגדל ילדים בטוחים בעצמם.

להאמין בילד זה עניין קצת טריקי משום שאני צריכה להאמין שהוא יכול ומסוגל
למשהו שאני עוד לא יודעת שהוא יכול ומסוגל.
כלומר, שנינו מגששים באפילה כדי למצוא את הפוטנציאל של הילד.

המילה אמן מקועקעת לי על יד שמאל, כדי לזכור להאמין ביכולות שלי,
ביכולות של הילדים שלי, של בן הזוג שלי, של החברות שלי, של המתאמנות שלי.
להאמין בעולם ובטוב שיש לו להציע, להאמין באדם ובטוב שמניע אותו.

לפני כמה שנים בעודי מרצה מול קהל, אבא אחד במיוחד, בהה בפרק כף היד המקועקע שלי, הוא ניגש אלי בסוף ההרצאה וחיכה בסבלנות את כל התור כדי לספר לי דבר מעניין.

המילה אמן, היא ראשי תיבות של שלוש מילים:
אמונה- מטרה- נחישות

אני חושבת שהשיחה איתו עשתה לי סדר.
הרי איך אני יכולה לבטא אמונה בפני הילד שלי אם אני ״רק״ מאמינה,
אבל אין לאמונה שלי אחיזה במציאות?
אם אין לאמונה שלי ביטוי פיזי, היא לא תעבור אל הילד.
ולכן, המילים הבאות הן מטרה ונחישות.

כשאני מציבה עם הילד שלי מטרה, משהו שהוא רוצה להשיג,
שיצטרך להתאמץ בשבילו, שהוא רוצה עד מאוד
אני בעצם אומרת לו ״אני מאמינה שהמטרה הזאת ברת השגה עבורך״.

אתה תצטרך לעבוד, להתאמץ, להתאמן במטרתך ולשפר את דרכך אליה כל העת -
אבל אתה ודאי יכול להגיע אליה, ותעשה זאת בנחישות.

 ומה זה אומר מבחינתי?
כשילד או אדם מתחיל לנוע אל עבר מטרה אותה הוא רוצה,
שום דבר לא מבטיח לו שהוא ישיג את המטרה. 
נכון לו מאמץ בדרך ולעיתים יחווה תסכול או חוסר הצלחה
אם אין קושי בדרך, אנחנו לא זקוקים לנחישות מכיוון
שאנחנו נעים בנוחות אל עבר המטרה,

הנחישות צריכה לעמוד לנו ככוח להתגבר על המכשולים של הדרך החדשה
וחסרת הוודאות שבה אנחנו הולכים למול המטרה.

ואז, כשהגענו אליה, זה לקח זמן ומאמץ, ואולי רק הגענו קרוב, אז?
 אז אפשר לומר - אמן.
השימוש במילה אמן היא אישור והסכמה שנה שקרה עד כה הוא אמיתי.

אם ככה, אם אני אמא שרוצה להאמין בילד שלה,
אני צריכה לעבוד איתו, לאתגר אותו ולהציב מטרות שמותחות את גבולות ה״אני״ שלו, שמאפשרות לו, בדרך להשגת המטרה לגלות על עצמו בעצמו חלקים,
תכונות ויוכולות חדשות, כאלה שעד כה לא ידע על עצמו.
וככה הלאה בספירלה עולה שאין לה סוף מכיוון שליכולות האנושיות אין סוף.

אמן.

איך יכול להיות שמספיק רק מבוגר אחד?

פעם בירך אותי חבר בברכת יום הולדת שבה איחל לי לראות אותי כמו שאחרים רואים אותי. בעצם הוא ביקש שהקול החיצוני של החברים והאוהבים שלי, יהפוך להיות הקול הפנימי שלי. שאאמין למה שחושבים עלי מבפנים.

וזו המשימה שלנו עם הילדים שלנו כפי שאני רואה אותה.

שהילד שלי יראה בעיניים שלי שאני מתפעלת ממנו, מהיכולות שלו,
מהתכונות שלו, מדרכי הפעולה שבחר, מהאדם שהוא,
מהלך המחשבה שלו.
כשהילד שלי ירגיש שאני מתפעלת ממנו
הוא יצליח לראות בו את כל מה שאני רואה.

ברור שאם יקיפו את הילד רק אנשים שמאמינים בו זה יהיה נפלא,
אבל זה אוטופי ואין ילד שגדל בסביבה שכל כולה מיטיבה איתו,
אבל! וזה אבל גדול, הוא צריך להרגיש את האמונה הזו בו
באופן הכי משמעותי בבית שלו על ידי שני הוריו.
(המחקרים מראים שהשפעת הבית על הילד נעה סביב 70%! זה המון!)

ואם לא שני הוריו אז לפחות אחד מהם, ואם לא הורים זה יכול להיות מורה,
מדריכה בתנועה, שכנה, מדריכה בחוג, בת משפחה, חברה,
אבל הכי הכי אלו צריכים להיות ההורים.

יש לאמונה יש כוח חזק והשפעה מכרעת גם כשהיא מגיעה רק ממבוגר אחד.
תארי לך מה יקרה אם ילד מוקף דמויות כאלה.

בספר שלי ״אמא מאמנת״ אני מספרת איך אפשר להפוך
להיות דמות כזו עבור הילד שלנו דווקא דרך דוגמא של מורה למתמטיקה
שגרם לי להאמין שאני ממש טובה בזה.
יש כמה דרכי פעולה פשוטות שברגע שלומדים אותן,
זה הופך להיות קל, זמין ויומיומי. את הכל אני כמובן מפרטת בספר.

איך אנחנו יכולות  לעשות זאת כאמהות?

מחוייבות לעשות זאת כאימהות, לא רק יכולות.
זה מהות התפקיד ההורי כפי שאני תופסת אותו.

אז באמת דרך אחת היא לעבוד עם הילד על פרוייקטים להשגת מטרות,
 ההרצאה החדשה שלי ״דברים שלא לומדים בבית הספר״ מראה דוגמאות בדיוק של פרויקטים כאלו.

בסרטונים ראיינתי ילדים שהאימהות שלהן עבדו איתם
על פרוייקט שהילד או הילדה מאוד מאוד רצו.
יש שם ילד שהתחיל למכור אוכל שהוא מכין ,
ילדה שמוכרת סימניות בעבודת יד שלה וחוסכת למצלמה,
ילד שהרים קמפיין מימון המונים לטובת גיוס כספים למחנה ספורט שהוא רוצה להשתתף בו.
.המכנה המשותף של כולם זה שהפרוייקט אילץ אותם לעבוד עם החוזקות שלהם,
לחזק אותן ולהתחזק מהן. וזה מעגל שמזין את עצמו עוד ועוד.

בהרצאה שומעים את הילדים, במגוון גילאים, במגוון סוגי פרוייקטים, אומרים משפטים כמו

״לא ידעתי שאני טוב בזה״

״ לא חשבתי שאני מסוגלת ל...״

וגם משפטים כמו

״עמדתי ביעד שלי״

״הגשמתי לעצמי חלום״

ילדים צעירים שמבינים שמטרה היא בעצם חלום עם תאריך הגשמה.

איך אנחנו יכולות להדריך את אנשי החינוך של ילדנו להאמין בהם?

אני כאמא, לא יכולה להדריך איש חינוך להאמין בילד שלי,
כי זה לא התפקיד שלי ולפעמים זה עלול לייצר התנגדות (מובנת)
מצד איש החינוך. 
אבל מה כן אנחנו יכולים לעשות?

אם יש מורה שהילד שלי אוהב או מעריך במיוחד,
אל תשמרי את זה בבטן, תתקשרי. תספרי לה מה הוא אומר עליה,
כמה הוא אוהב את המקצוע אותו היא מלמדת.
גם היא זקוקה למילה טובה ונכון לתת ממנה כמה שיותר.

אנחנו בסוף השנה עכשיו אבל יש לי המלצה מצויינת לקראת תחילת השנה הבאה:

את המושג ״נבואה שמגשימה את עצמה״ כולנו מכירות
אבל יש לו גם אחיזה אמיתית במציאות.
בפתח השנה לפעמים יש לנו נטיה לשתף את דמויות החינוך
דווקא בקשיים של הילד שלנו:
הוא רגיש מידי,
הוא קצת ביישן,
הוא עם הפרעות קשב...

צריך להבין שהמשקפיים שהנחנו על איש החינוך אל מול הילד שלנו
יכתיבו את מה שהוא יראה.
הסיפור שנספר על הילד שלנו יניח את המסגרת דרכה יראו אותו.

עדיף בכל מקרה לכוון את תשומת ליבה של אשת החינוך דווקא לחוזקות וליכולות של הילד.
ילד רגיש (אין כזה דבר מידי...) הוא גם ילד חברותי ובדרך כלל,
ילד אכפתי.
יש צדדים חיוביים לאותה רגישות ואני יכולה לסייע לדמות החינוכית לראות אותם.
לילד ביישן יש כנראה חוזקות אחרות שאפשר לראות אותו דרכן, כדאי להאיר אותן.

על אפרת לקט- 

בת 42 שנים ומחוברת לאהבת חיי בדיוק מחצית מהן, מחברת הספר "אמא מאמנת", ממקימי בית הספר המונטסורי ״דרך הילד״ בכפר הירוק, תלמידה נצחית ולא מפסיקה לרגע ללמוד את מה שהגדרתי כתפקיד חיי - אמא מאמנת. 
במסגרת בית הספר לאימון אימהות שהקמתי, אני מכשירה אימהות כמאמנות לילדי המאה ה-21. הכלים שלי משלבים תכנים משלושה עולמות תוכן: אימון, חינוך מונטסורי ופסיכולוגיה חיובית. משמשת כמאמנת ראשית בבית אמא מאמנת ומרצה בארץ ובעולם כיצד להפוך כל דילמה הורית להזדמנות לאמן את ילדי המאה הזו למיומנויות שיידרשו להם בבגרותם.


לכבוד החופש הגדול המתקרב, אפרת מפרגנת לקוראות הבלוג שלי הטבה ייחודית של:
כניסה למועדון אמא מאמנת ל-3 חודשים בעלות כוללת  של 77 ש"ח במקום 87 ש"ח

לחצו כאן לרכישה -

 

ממליצה בחום רב להתקרב לאישה החכמה הזאת:
אתר אינטרנט
פייסבוק-הקבוצה הסודית של אמא מאמנת

 

פוסט ישן יותר
פוסט חדש יותר

תגובה 1

  • אשמח להצטרף לקבוצות

    ספי שמרוני

השאר תגובה

סגור (esc)

את מוזמנת להצטרף אלינו

 בואי לקבל הנחות סודיות ופינוקים, רק תכתבי את המייל שלך ואת בפנים. ברוכה הבאה :)

אימות גיל

על ידי לחיצה על Enter אתה מאמת כי אתה מבוגר מספיק כדי לצרוך אלכוהול.

חיפוש

עגלת קניות

העגלה שלך ריקה כעת.
קנה עכשיו